Thursday 11 January 2018

Ride Selatan 16-17/12/2017 (PART 2)

Dah selesai minum, kami pun menghala ke homestay yang terletak berhampiran dengan Plaza Sentosa, JB. Cadangan asal nak menetap di homestay abang Aziz PG di Pasir Gudang tapi 'fully booked' katanya, maklumlah musim cuti sekolah kan.

1900hrs @ Taman Sentosa, JB
Homestay ni aku dapat dari website AIRBNB. Memang banyak homestay di kawasan JB tapi ini yang terbaik kerana lokasinya tak jauh dari pusat bandaraya, jadi mudah untuk kami bergerak malam nanti & mudah juga untuk memulakan perjalanan esok pagi memandangkan kami akan menghala ke Desaru.

Dengan bayaran RM40/orang, memang sangat puas hati dengan servis yang disediakan. Pintu pagar pula menggunakan 'password', hanya masukkan password yang diberikan oleh tuan rumah & ambil kunci di kotak yang disediakan. Ada pula pondok polis di hadapan rumah ni, hehe memang tak risau la soal keselamatan.

Nak buka pagar kena guna password, bukan nyanyi tau


Rumah 2 tingkat ni mempunyai 4 bilik tidur dengan 6 katil queen saiz (12 orang) & berkelengkapan penuh. Wifi, astro, aircond di setiap bilik & ruang tamu, water heater & sebagainya lah. Pendek kata memang selesa berada di rumah yang serba serbinya ada, kemas & sangat bersih.



Dah berehat lebih kurang, mandi, solat & bersiap, kami pun keluar untuk makan malam. Cadangan makan di Selera Senibong Seafood disambut baik oleh semua memandangkan tempatnya yang agak selesa & meriah.

2045hrs @ Senibong Seafood
Lebih kurang 10 minit dari homestay, kami pun sampai di lokasi makan malam. Dah sampai, kita 'window shopping' dulu la, cari harga terbaik untuk makan bersama-sama hehe.. 





Terdapat banyak kedai makan di sini, jadi kita tengoklah satu persatu. Dari kerang, lala, sotong, udang galah, ketam hinggalah ke lobster, semuanya ada di sini. Harga nak kata murah tak, mahal pun tak, masih berpatutan la. Ada juga kedai yang menyediakan pakej 'buffet'. Kalau dilihat dari menunya memang agak berbaloi dengan harga, tapi memandangkan masing-masing 'tank' tak sebesar mana, kami pilih pakej untuk 8 orang.

Nasi, 2 ekor siakap, lala, udang, tomyam, sayur beserta air RM22/orang, ok lah kan

Pemandangan Singapore dari Senibong

Pelanggan tak putus masuk & keluar

Selesai makan malam, Cikgu Shah selaku anak Johor lead kami ronda sekitar Bandaraya Johor Baru. Kebetulan pula malam minggu, memang agak meriah dengan orang ramai di merata tempat. 

Gambar ihsan C-Pit


Dari Istana Bukit Serene, Stadium JDT, Dataran Bandaraya & MBJB, kami berhenti di Pasar Karat JB. Walaupun dah hampir tengah malam & esoknya nak ride lagi, tapi dah alang-alang sampai rugi pula tak singgah. Cuci mata sikit tengok apa yang menarik di sini.. Joe yang tak berapa ok dek kerana sedikit masalah urat, hanya menunggu di luar besama isteri & Cikgu Shah.

2330hrs @ Pasar Karat JB


15 minit berjalan kaki, misi mencari sesuatu yang lain dari yang lain gagal. Pasar karat yang dikatakan satu ketika dahulu terkenal dengan tempat jualan barang-barang lama & terpakai, dah jadi 'bazar uptown' - menjual pakaian, aksesori & seumpamanya. Hmm ingatkan boleh la dapat benda-benda 'rare' sikit. Takpelah sekurang-kurangnya dapat melihat kelainan di tempat orang.

Walaupun begitu, agak menarik kerana lokasinya yang terletak di lorong kedai-kedai (sama seperti Jonker Street di Melaka) & kebanyakan kedai terdiri dari bangunan lama yang masih mengekalkan rekabentuknya (gagal ambil gambar sebab lens gagal bekerjasama dengan cahaya lampu huhu). Dengan adanya 'live' band, buskers & banyak tempat makan, tak hairan lah ramai yang berkunjung ke sini, bersantai-santai di malam minggu.

Dah selesai berjalan, lepak la sekejap menikmati suasana malam minggu di JB. Cikgu Shah, Joe & isterinya setia menanti di tempat makan di luar pasar karat.

"Haa lepak dulu kita minum-minum, oder je apapun aku belanja," kata Cikgu Shah

Fuhh nasib baik perut masih kenyang makan seafood tadi, kalau tak kepala gajah aku oder haha.. tapi ada juga yang sempat selesaikan sebiji burger. Memang handal!! Jam 12.45 malam kami pun bergerak pulang ke homestay..

Sembang santai versi JB

Ehh dia makan lagi 


BERSAMBUNG LAGI...



No comments:

Post a Comment