Tuesday 30 May 2017

Salam Ramadhan 1438H

Alhamdulillah pagi ni 01/06/2017 dah masuk hari ke-6 umat Islam mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Sebelum terlambat, selamat berpuasa kepada semua pembaca blog aku yang tak seberapa ni, semoga tahap amal & ibadah kita di Ramadhan tahun ni lebih baik dari sebelum ini.


So bila dah berpuasa, aktiviti ride dikurangkan, atau dihentikan seketika. Dengan keadaan cuaca yang agak panas sekarang ni, memang mencabar juga hehe.. Beberapa hari ni jadi 'peon' puan loyer ke beberapa tempat dengan kuda merah. Cuaca boleh tahan terik juga, cuma semalam agak redup sedikit. Teringat pula kepada 'Couple Ride to London', Alfi & wifenya, Diana yang sekarang berada di India. Kat sana cuaca lagilah panas, so apa sangat la panas di sini kan.

Cerita pasal couple ride ni, kalau ada yang tak tahu lah kan, mereka ni dalam perjalanan dari Malaysia ke London dengan menunggang motor kapcai Honda RS150R. Haa kalau sebelum ni mungkin pernah dengar kisah 3 orang sahabat dari Penang yang menunggang Honda Wave 125 ke London, kali ni cabaran lebih hebat kepada Alfi & wife kerana menunggang kapcai berdua. Sempatlah aku join flagoff pada 08/04/2017 yang lalu di Gua Xtreme Park, Batu Caves sebagai tanda sokongan kepada anak Klang ni. Melepak sambil menimba ilmu dari rakan-rakan lain, ambil aura overland katanya hehe..

Pelepasan oleh YB Amirudin Shari

Honda RS150R, pesaing Y15ZR yang semakin mendapat tempat di hati peminat moped
Parking sebelah ambil berkat hihi..
Packing.. Packing..


Gambar terkini dari dari FB Alfi (Mohd Alfishahrin), yang sebelum ni pernah buat solo ride '7 Nation' pada tahun 2016. Nak 'add friend' memang tak boleh sebab dah maximum, so kalau berminat nak tau kisah pengembaraan mereka, follow je FB nya.


Pergi Taj Mahal naik kapcai bro, berdarah idung tengok haihh

Disambut & dilayan mesra oleh bikers di India
Mengembara dengan dua roda memang penuh cabaran. Apa yang aku belajar dari orang yang berpengalaman, bukan jarak atau masa jadi ukuran, tapi berapa banyak pengalaman & kenangan yang boleh kita cipta di sepanjang perjalanan tu. Apapun semoga couple ini diberi kesihatan yang baik & dipermudahkan segala urusan sepanjang misi ride mereka ni. Kami di sini sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kalian.

Dalam masa flagoff tu, sempat lah bertemu dengan beberapa orang bikers yang dah overland dengan dua roda. Antaranya Along yang dah ride vespa Malaysia-Mekah pada tahun 2013, juga abg Ipin yang dah ride Malaysia-London, London-Malaysia & bermacam-macam lokasi lagi. Kalau nak cerita pasal orang yang hebat-hebat ni memang tak boleh abis hehe.. Apapun kagum dengan semangat mengembara mereka yang tak pernah padam.

Along - otai vespa ride ke Mekah

Sesi pembakaran oleh abg Ipin, meleleh tengok gambar wehh, sebelah tu Amirul yang dah banyak kali overland ke Siam dengan Yamaha LC135
BMW F800GS yang dah redah Malaysia-London & London-Malaysia
Sebenarnya ramai bikers Malaysia yang dah mengembara dengan dua roda ke pelbagai lokasi di dunia ni. Aku?? InshaAllah ada rezeki & masa hujung tahun ni nak mula merentas border, target ride selama 2 minggu dengan kuda merahku. Doakan semoga termakbul & aku akan plan ke destinasi seterusnya selepas tu, aminn..

1 comment: