Thursday 18 February 2016

Pembuka Bicara

Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Alhamdulillah menjebakkan diri semula ke ruang 'blog' ni. Hahaha apa pun, sekadar nak berkongsi serba sedikit pengalaman & minat. Aku ni bukanlah seorang pomen mahupun golongan profesional dalam bidang permotoran ni, cuma aku juga punya minat yang tersendiri. Memang dari sekolah rendah perasaan minat kepada kereta & motosikal/motor tu memang tak pernah padam. Bila dah minat, mestilah ada impian kan. Impian nak memiliki kereta & motor idaman pun masih belum terlaksana. Umur dah menuju ke angka 40 dalam masa beberapa tahun lagi ni hahaha. Takpelah rezeki masing-masing, syukur dengan apa yang ada tapi tetap berusaha & berdoa semoga satu hari nanti impian akan terlaksana.

OK tak payah meleret-leret, blog ni sekadar nak berkongsi pengalaman berkenaan kenderaan yang pernah aku miliki, pengalaman mengembara/bercuti & mungkin juga terdapat sedikit tips-tips yang berguna. Ini blog aku, so sukahati aku la nak cerita pasal apa pun kan hahaha.. Firstly kita cerita pasal kenderaan yang pernah aku guna/miliki. Semua kecil-kecilan je, roadtax murah-murah & masih tak perlu lesen B Full pun lagi hahaha.. Satu perangai aku yang tak boleh nak ubah bila ada kenderaan ni, tak kisah la kereta ke, motor ke, aku mesti nak kenderaan tu dalam keadaan 'hensem', selamat & selesa untuk digunakan. Ada orang yang mementingkan kelajuan, takpun nak yang 'rare' je, tapi bagi aku biar tak laju & 'rare' mana pun, janji diri sendiri enjoy.

Posing dengan kembar Racing Spirit budak Andalas hahaha, Opie yang sememangnya kawan baik sejak zaman sekolah dulu sampai la sekarang, brado ni banyak koleksi motor dari zaman dulu hingga kini kekeke.. 

Hahaha yang sebelah kiri tu adalah kuda pertama yang aku tunggang. Yamaha SSTwo Racing Spirit, limited & memang laju ni hahaha.. Hadiah untuk keputusan SPM yang mengejutkan ramai orang masa tu. Memang masa sekolah dah target menatang tenggiling ni, yang mana dikategorikan sebagai 'king' kapcai masa tu. Tak lama lepas keluar result SPM, abah ajak ke kedai motor di Jalan Klang Lama (ada lagi kedai tu sampai hari ni) untuk booking motor. Bila sampai kedai tengok harga agak mahal banding motor lain. Abah pun bukanlah orang berada, hanya pegawai kerajaan ketika tu tapi sebab janji seorang ayah pada anaknya kan. So aku bagitau abah beli Modenas Kriss je pun ok dah. Masa tu kaler hitam Merdeka Edition yang stripe bendera Malaysia tu kalau korang tau lah. Lepas booking jeling-jeling juga Racing Spirit ni tapi takpelah beli ikut kemampuan kan.

Lepas 2 minggu abah ajak pergi kedai ambil motor, sampai kedai aku pun beriya la tengok Kriss hitam kat depan kedai sementara abah berurusan kat dalam. Tuptup cina kedai tu tolak sebijik Spirit merah keluar kedai, "Nah lu punya kunci.."

Aik, apa dah jadi nih?? Tapi tu lah kasih sorang ayah kan, cuba memenuhi impian setiap anaknya. Rupa-rupanya dalam diam dia minta kedai tukar motor. Happy memang tak terkata masa tu hehe.. Abah pun tersenyum melihat aku gembira walaupun akan bertambah komitmen untuk membayar motor aku pula lepas ni. Apapun abah & mak memang parents yang terbaik. Semoga kita sebagai anak dapat beri yang terbaik kepada mereka, sementara mereka masih ada ni. Nak balas semula jasa mereka memang tak terbalas lah kan. Lepas solat jangan lupa doakan untuk mereka..


Atas nama menghargai pemberian & pengorbanan abah, aku pun jaga la motor ni sebaik mungkin. Kalau difikir-fikir, memang tak terhitung pengorbanan abah & mak semasa membesarkan anak-anaknya. Alhamdulillah kedua-duanya masih ada lagi, nak balas semula jasa mereka memang tak termampu. So kita cubalah bahagiakan & gembirakan mereka sehabis baik..

No comments:

Post a Comment