Thursday 17 March 2016

Syamille Agro Farm @ 12/02/16

Tepat jam 7.30 malam, kami tiba di Syamille Agro Farm. Kawasan ini adalah sebuah ladang yang dibangunkan menjadi resort yang sememangnya sesuai untuk mereka yang inginkan suasana berehat & bersantai di kawasan semulajadi. Produk utama mereka adalah madu kelulut. Juga terdapat sebuah sekolah tahfiz di sini yang dinamakan 'Maahad Tahfiz An Nuri'. Kebetulan pula kami tiba ketika azan Maghrib berkumandang, dengan suasana kampung yang menghijau & cuaca yang sejuk, terasa begitu tenang sekali. Selesai check-in, cadangnya hendak makan malam di kawasan Kuala Kangsar, tapi oleh kerana dah keletihan, kami makan di restoran yang disediakan di sini sahaja. Sesudah makan, terus zzz...

Pemandangan pertama sejurus memasuki kawasan Syamille Agro Farm ini
Keesokan paginya, belum pun sempat bersarapan, budak-budak dah sibuk nak mandi sungai. Sungai tak sungai sangatlah, anak sungai je pun hihi.. Sebenarnya kami menginap di sini bersama dua lagi keluarga abang-abang ipar aku. So bila dah ramai berkumpul, budak-budak ni memang seronoklah sebab ada sepupu sepapat mereka.

Oleh kerana keterujaan mandi di anak sungai yang mengalir dari Lata Perahu ni, aku & iparku terpaksa mengambil 'shift' untuk memantau budak-budak ni. Tak mau naik dah, lantak kome la haha.. Sementara itu, yang tak mandi bermain di playground. Dah main lebih kurang, kami pun bersarapan di restoran yang disediakan.

Playground terletak di hadapan chalet, masa check-in semalam tu pun budak-budak ni dah main seround sebenarnya haha

Kerusi & meja restoran yang di'custom made' dari kayu, menarik kan??
Menjamu selera sambil menikmati bunyi deruan air terjun ke dalam kolam ikan
Makan time!! Perghh geram betul tengok ikan-ikan nih, rasa nak tangguk je
Selesai sarapan, kami pun bersiar-siar di dalam kawasan ini sambil menikmati udara yang nyaman. Subhanallah memang menenangkan jiwa berada di sini, hanya bunyi air yang mengalir & burung-burung berkicauan sahaja yang kedengaran. Jauh dari sebarang bunyi kenderaan yang lalu lalang. Tak macam rumah aku, walaupun terletak di dalam kampung, tapi masih boleh dengar bunyi kenderaan dari Kesas Highway, lebih-lebih lagi malam minggu hahaha.. Selain ladang lebah & kolam ikan, di sini juga terdapat kandang rusa. Ok jom kita tinjau..

Antara sarang lebah yang digunakan untuk menghasilkan madu kelulut

Surau

Pejabat pentadbiran

Dewan serbaguna

Bersama famili abang Mail & abang Omar

Selesai segala aktiviti di sini, lebih kurang jam 12 tengahari, kami pun berangkat untuk menuju ke destinasi seterusnya. Kali ini abang Mail akan 'lead' sebab dia dah biasa dengan kawasan Kuala Kangsar ni sebab memang laluannya jika hendak ke Kelantan. Ok follow the leader je lah. Apa-apa hal cari makan dulu lah..

Jalan Lenggong - Gerik, tak pernah lalu naik motor ni, mesti mau try lepas ni hehe
Lokasi makan tengahari - Restoran Tasik Raban

Ikan bakar kaloi antara menu utama di sini, memang mantop!!

Pemandangan Tasik Raban dari belakang R&R Tasik Raban
Lokasi makan tengahari kami adalah Restoran Tasik Raban, Lenggong. Tak jauh pun dari resort yang kami menginap, lebih kurang dalam 15 minit sahaja. Di sini, menu utamanya adalah ikan bakar air tawar, ikan pekasam & lauk-pauk kampung. Beratur lauk tu.. Harga pun berpatutan & tempat pun selesa seakan sebuah R&R yang mana terdapat tandas & surau. Selesai makan, perjalanan diteruskan menuju Bandar Kuala Kangsar. Selepas melepasi Jambatan Raja Muda Nazrin, kami berhenti seketika menikmati keindahan Tasik Raban.

Perjalanan diteruskan menuju ke Bandar Kuala Kangsar, satu lokasi yang tak pernah ku jejaki seumur hidup hehe.. Menyusuri kawasan ini seakan di Bandar Klang juga, yelah sama-sama bandar diraja kan. Tempat wajib singgah di sini sudah tentunya Masjid Ubudiah Kuala Kangsar. Masjid ini adalah masjid diraja di Negeri Perak, yang mana telah dibina pada tahun 1913. Tapi kalau ikut pada sejarahnya hanya siap pada tahun 1917 selepas beberapa tragedi yang membuatkan kerja-kerja pembinaan terpaksa ditangguhkan. Ianya antara masjid yang tertua & tercantik di Malaysia. So apa lagi kita ronda di sekitar masjid ini..

Abang iparku ini malu-malu pulak nak selfie hihihi

Selesai mengerjakan apa yang patut di sini, tekak pula dah terasa dahaga. Pusing punya pusing sampai la kami di kawasan tepi sungai, yang mana banyak tempat makan. Tapi malangnya si Qistina & Idzuddeen dah baik punya lena dalam kereta, maka terpaksa la aku menjadi bodyguard mereke ni sementara wife bawa Idzanee & Qaisara pergi makan. Maka tak dapatlah nak buat sesi fotografi lagi hehe..

Lebih kurang jam 5.30 petang kami semua pun berangkat pulang & tiba di Klang jam 9.00 malam kerana keadaan trafik yang agak sibuk di PLUS Highway. Percutian selepas ni ke mana pula? Tunggu..